Ideový rozbor – diabolo

 

Žena v úlohe matky
 
Podľa Dagoberta sa ženy, ktoré bývali vo svojej mladosti sebavedomé, populárne a plné ambícií, radikálne menia na obyčajné ženy, keď sa stanú matkami. Už nie sú jedinečné a zaujímavé, ako bývali kedysi, ale sú všetky úplne rovnaké. Dagobert ich prirovnáva ku kvočkám.
 
„ Áno! Ste kvočkami. Obmedzenými, sebeckými kvočkami. Materstvo to isté urobilo z vás, čo zo sliepky. Sliepka je dobrým, milým, pekným a solídnym vtákom. Niektorá je krotká, že z dlane ti zobe kukuricu, druhá bojazlivejšia, tretia milo dotieravá. Ale keď vyliahnu kurčiatka, nastane nepríjemný obrad. Úplná nivelizácia pováh. Nie sú už milé, ani krotké, ani bojazlivé, alebo milo dotieravé, ale všetky jednaké. Nepríjemné, nervózne, stále sa rozčuľujúce, sebecké bytosti, ktoré vo všetkom nebezpečenstvo tušia.“ 75
 
Všetky stratili čaro svojej osobnosti, ich okruh záujmu sa zúžil len na deti a na rodinný život. Sú priam posadnuté tým, aby mali ich deti čo najviac a aby im nič nechýbalo. Bezcitne zhrabúvajú všetko čo im príde pod ruky. Takéto konanie sa stáva ich novou záľubou, ktorá spolu s klebetením a vyšívaním nahradila vznešenejšie záľuby z mladosti, ako napríklad písanie básní, hra na klavír, maľovanie …Sú v neustálom strese a strachu o svoje ratolesti, čo sa prenáša do ich správania k ostatným ľuďom. Neustále reagujú na všetko podráždene a sú výbušné.    
 
„ Robia sa všade dôležitými a neinteresuje ich nič, nič iné na svete, len aby čím viacej nahrabali pre svoje kurčiatka.“ 76
 
Stali sa obyčajnými gazdinami a otrokmi svojej rodiny. Pre ňu obetovali svoj celý predchádzajúci život. Stále rozmýšľajú iba nad tým, ako by získali ešte viac pre svoje deti, aby im náhodou nič nechýbalo. Takéto ich prehnané správanie deťom naopak škodí. Takéto snahy im zaberajú všetok ich čas, ktorý by mohli radšej využiť na rozvíjanie svojich záľub.
 
„ Neboli ste rovnaké ako dievčence, veď ste rozličných temperamentov a pováh, ale dávali ste svetu, svojmu okoliu vždy to najkrajšie, čo vaša jemná duša produkovala. A čo teraz ? Kde je váš klavír, váš štetec, váš esprit, kde sa to všetko podelo, matičky drahé?“ 77
 
Postupne sa im prílišná snaha pomôcť svojim deťom vypomstí. Už samotným deťom bude liezť ich aktivita na nervy. Keď dospejú, matky sa stanú ich večnými prenasledovateľkami, ktoré ustráchane sledujú každý krok svojho dieťaťa.
 
„ Drahé staré mamky, tam zohavíte tanečné siene, kde je pokope toľko krásy a mladosti. Tam sedíte okolo vy, staré kvočky, ako gardedámy a zo strachom sledujete každý krok svojej dcérky. S kým tancuje, s kým sa zhovára? Tam tackáte sa všade, kde sa dve mladé srdcia stretávajú a naľakane sa spytujete svojej dcérky: – No, povedal už niečo pozitívneho ten chumaj?78
 
Matky na každého potencionálneho partnera svojej dcéry pozerajú skrz prsty a nikto z nich sa im nezdá dosť dobrý pre svoju dcéru. Neustále sa pletú dcéram do života a hlavne do toho milostného. Všetkých nápadníkov skritizujú, ohovoria a zosmiešnia. Sú až príliš zvedavé a dcér sa dookola spytujú na všetky podrobnosti z ich života, až dokým nedostanú odpoveď.
 
„ A bolí ma vidieť tie dievčatá. Sú krásne, milé, veselé, sentimentálne, skromné, nadané, ako ste boli vy kedysi. Ale načo to všetko. Štetec, klavír, espirit, to všetko trvá len dotiaľ, kým príde ktosi a to všetko si pre seba zakúpi.“79
 
Autor už teraz ľutuje všetky dievčence, ktoré sa stanú matkami. Je si istý, že sa tiež zmenia na kvočky. Nebudú mať žiadne sny, plány či ambície do budúcna. Záľuby sa pre ne stanú tabu. Budú presne také isté, ako ich matky a staré matky. Všetky inteligencia a dobrotivosť dievčat je len dočasná. Po vstupe do manželstva sa všetko rozplynie.